Grænseobjekt


Grænseobjekter bruges når man vil skabe et fælles sprog om en ide.

Et grænseobjekt kan være mange forskellige ting. Det kunne være en prototype, et designspil eller en visualisering af din ide. Det, et grænseobjekt skal kunne, er at forklare nogle bestemte elementer af din ide meget tydeligt. Så tydeligt at det ikke er muligt at misforstå, hvad din hensigt er. 

I Opfinderrådgivningen har vi erfaret, at vigtige pointer ved ideer nemt kan misforstås, hvis man udelukkende snakker om ideer.

Det er her et grænseobjekt kommer ind i billedet. I stedet for at diskutere frem og tilbage om ideen med andre kan du ved at bruge en prototype som grænseobjekt vise dem præcis, hvad du mener, når du skal forklare, hvordan din ide fungerer.

Når det kommer til grænseobjekter, er det vigtigt du ved, hvilken del af din ide du gerne vil kommunikere. Er det forretningsplanen, er det hvordan man bygger din ide, er det problemet du løser, eller er det hvordan man bruger den? Jo mere tydelig du kan være i forhold til, hvad du gerne vil sætte på spidsen, jo nemmere bliver det at lave et gennemarbejdet grænseobjekt.  

Læs evt. prototyper, håndgribelighed eller jobs to be done

 

 Nyttige begreber
← Tilbage til WIKI-oversigten